Estadístiques

dimarts, 16 de gener de 2018

RESIDU ON VAS?

Un dels objectius que ens hem marcat la comissió de mediambient d'enguany, es promoure la separació de residus a les aules amb la finalitat de que els alumnes prenguin conscència i adquireixin l'hàbit de separar i reciclar els residus generats.

Sovint ens trobem que dubtem sobre quin contenidor va algun determinat  residu, aquí us facilitem una adreça electrònica que us pot ser molt útil:

                                                https://www.residuonvas.cat/


ALLS, CEBES, PÈSOLS, FAVES, RABANETS I ALTRES

Abans de marxar de vacances de Nadal, varem plantar: cebes, alls, faves, pèsols i rabanets.

Tornant de vacances hem pogut veure que ja han començat a néixer!!!! Les temperatures d'aquest dies de festa, el fet que ho varem deixar tot molt ben regat i les pluges d'aquest últims dies, han estat les condicions idònies  perquè  les llavors germinessin i el planter arrelés bé i no el matés (cremés) el fred.



Rabanets

Fava


Alls

Pèsols

Cebes


A l'hort també hi tenim plantat: enciams, bledes i cols, que també van creixent bé.
Bledes

Enciam

Col



dimarts, 12 de desembre de 2017

Aliments que ajuden a pujar l'estat d'ànim

Aliments que ajuden a pujar l'estat d'ànim (RAC1, Tot es possible, secció: Gastronutrició, per la Dra Magda Carlas)

En aquesta secció de gastronutrició del passat divendres 24 de novembre del 2017, es parlava de com determinats aliments i hàbits poden influir en el nostre estat d’ànim.

Aquí us deixem un breu resum:

El nostra estat d’ànim està regulat per una sèrie de substàncies que sintetitza el nostre cos. Hi ha estudis científics que avalen que hi ha aliments que afavoreixen la producció d’aquestes substàncies i per tant ajuden a millorar el nostre estat d’ànim, com també n’hi ha que l’empitjoren.

La serotonina, es un neurotransmissor responsable de mantenir en equilibri el nostre estat d’ànim, de manera que un dèficit de serotonina pot suposar patir una depressió. La serotonina se sintetitza a partir del triptòfan, aminoàcid que es troba en aliments proteics com la llet, els ous i els llegums. Perquè el triptòfan es pugui transformar en serotonina, cal vitamina B6 i magnesi. El magnesi, també es necessari per les articulacions i la contracció muscular i està present en fruits secs, verdures i algunes fruites, com per exemple el plàtan, que es una fruita que porta tant magnesi com vitamina B6.

Un altre aliment que cal destacar es la xocolata, a part de que es boníssima, ens aporta energia, calci (Ca), magnesi (Mg), una mica de ferro (Fe), teobromina i feniletilamina que aixeca l’ànim en un no res.

A part de ingerir determinats aliments,també es important tenir uns hàbits de vida saludables. Els següents hàbits ens ajudaran a sentir-nos millor, a no sentir-nos decaiguts,.. i per tant a influir en el nostre estat d'ànim:

_Tenir una dieta equilibrada energèticament i nutricionalment, es a dir, cal que t’aporti tots els nutrients necessaris per el bon funcionament del teu cos i l’energia necessària. Quan ens falta energia, ens sentim decaiguts.

_També és important una bona hidratació, una mala hidratació, o tant sols un 2% de deshidratació, ens pot donar cansament i mal de cap.

_Dormir les hores adequades, ajudaran a que ens sentim més desperts i amb més energia.


Si voleu sentir la secció: http://www.rac1.cat/a-la-carta/cerca?text=&programId=tot-es-possible&sectionId=gastronutricio&from=24%2F11%2F2017&to=24%2F11%2F2017

Magda Carlas es Llicenciada en Medicina i Cirurgia i te un Màster en Nutrició i Ciencies dels Aliments. 

dimarts, 21 de novembre de 2017

COLS, ENCIAMS I BLEDES


A l'hort ja hem començat a plantar. Hem plantat: cols, enciams, de la varietat maravilla i bledes; també hi tenim plantades escarxofes. 

 

Col: Família de les crucíferes. Excel·lent font de vitamines C i A. Te propietats antiinflamatòries, antioxidants i es rica en glucosilats. Conté polifenols, que son substàncies que tenen propietats antioxidants, serveixen per combatre l’estrès oxidatiu del nostre cos; i propietats antiinflamatòries, regulen el nostre sistema inflamatori ajudant a evitar la inflamació crònica. Els glucosilats, son compostos de sofre responsables del fort olor que desprèn quan es cuina, amb propietats anticancerígenes, aquests compostos perden els seus beneficis amb la temperatura de cocció, per això a vegades es consumeix en forma de chucrut (col amb sal fermentada)



Bledes: verdura carregada de nutrients fonamentals pel nostre organisme, sobretot minerals com el calci o el potassi i vitamines com la C o l’A. També conté ferro, magnesi, vitamina E, iode i àcid fòlic.

Enciam: Un dels ingredients més habituals de l’amanida. Té un alt contingut en aigua. Conté minerals com el potassi, que regula el nivell de líquids en el cos; el calci i el fòsfor relacionats amb el bon estat dels ossos. També conté oligoelements i vitamines que li ofereixen propietats antioxidants. Alguns experts també n’apunten el seu efecte tranquil·litzador i aconsellen el seu consum a la nit per descansar millor, això si no es tenen problemes estomacals, en aquests casos, es desaconsella menjar enciam a les nits.


divendres, 10 de novembre de 2017

FRUITES I VERDURES DE TARDOR



Fruites i verdures de temporada: TARDOR

Avui en dia, menjar fruites i verdures fora de la seva temporada és fàcil: cultiu en hivernacles i mitjans de transport que en faciliten la seva importació. Però, val la pena?

DESAVANTATGES de comprar productes fora de temporada:

  • Son cars. La millor relació qualitat/preu es troba en els productes de temporada.
  • Les seves propietats organolèptiques son de menys qualitat.
  • Són menys sostenibles amb el medi ambient. Tenir productes fora de temporada implica l’aplicació de cultius intensius i una xarxa de transport per a la seva importació; això repercuteix en la contaminació ambiental i la despesa energètica.

  • Calendaris fets per Daniel Vasquez Espinoza, 4t ESO

dijous, 9 de novembre de 2017

CASTANYES I MONIATOS



MONIATOS I CASTANYES
 
Per Fires de Sant Narcís i per Tots Sants, es ja tradició menjar moniatos i castanyes, dos aliments típics de l’època en què estem, la tardor. Malauradament, en molts casos, el seu consum es redueix a aquestes festivitats.
Els moniatos i les castanyes son dos aliments molt interessants a nivell nutricional.

LES CASTANYES:
_ Les podem trobar als boscos durant la tardor i fins al gener.
_Es considera un fruit sec, tot i que té més hidrats de carboni i menys proteïnes i greixos que la resta de fruits secs.
_Font de vitamines antioxidants com la E i la B3.

ELS MONIATOS:
_ Els va importar Cristòfol Colon del Perú.
_Es una hortalissa, concretament un tubercle. Gust dolç. NO té greixos. Té quasi un 2% de proteïnes i es ric en un aminoàcid essencial, la metionina.
_Conté vitamina: A, E i C. També conté àcid fòlic (B9).
_Rics en hidrats de carboni complexos i sucres. 







Article realitzat amb la col·laboració dels alumnes d'hort, 4t ESO

BEN RETROBATS

TORNEM A REMPRENDRE EL BLOG VIVES VERD, CURS 2017-2018
ESPEREM QUE US AGRADI I US SIGUI ÚTIL.
Aquest pretén ser un espai de difusió de temes relacionats amb la sostenibilitat i medi ambient, hort i totes aquelles informacions que ens permetin millorar els nostres hàbits de vida, amb l'objectiu de ser mes respectuosos amb el nostre entorn i amb nosaltres mateixos.

BEN RETROBATS!!!!